UA | RU
28 серпня 2024, 10:33

Духовна незалежність: чи вдасться владі остаточно заборонити УПЦ МП

Президент Володимир Зеленський підписав Закон «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій». Цей закон визначає правові підстави для заборони в Україні релігійних організацій, чию діяльність держава визнає антиукраїнською. Він же містить пряму заборону Російської православної церкви на українській території
Президент Володимир Зеленський підписав Закон «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій». Цей закон визначає правові підстави для заборони в Україні релігійних організацій, чию діяльність держава визнає антиукраїнською. Він же містить пряму заборону Російської православної церкви на українській території

Для релігійних організацій України, пов’язаних з російською церквою, розпочався відлік часу для розривання відносин з Москвою. Формально – судові процедури, які ведуть до повної заборони таких організацій, держава може розпочати через 9 місяців після публікації закону. Але і раніше цього терміну державна влада може проводити оцінку їхньої діяльності і застосовувати засоби впливу. Можна сказати, що спокійного життя в таких релігійних організацій тепер не буде взагалі.

Як прокоментував новий закон народний депутат Володимир В’ятрович, через тридцять днів після підписання закону президентом і його опублікування Державна служба етнополітики і свободи совісті (ДЕСС) отримає можливість перевіряти релігійні організації України на предмет афілійованості з московською церквою. Для цього ДЕСС має створити експертну комісію. Якщо експерти виявлять хоча б одну ознаку співпраці української релігійної організації з російською православною церквою, ДЕСС повинна видати припис з вимогою про усунення порушень закону. На гармонізацію своєї діяльності з законом релігійна організація-порушник матиме 30 днів. У випадку невиконання вимог держава подає до суду і вже суд вирішує, які санкції проти порушника застосувати.

Крім ознак афілійованості з московською церквою, оцінюватиметься також причетність до пропаганди так званого "русского міра". Така причетність теж буде підставою для судового розгляду і повної заборони діяльності винної організації.

Наразі єдиною релігійною організацією в Україні, яка вважається афілійованою з РПЦ, є Українська православна церква. Її керівники можуть сказати, що до російської церкви УПЦ не має жодного стосунку – адже ще у 2022 році на Соборі оголосили про незалежність УПЦ, схвалили новий Статут і навіть прибрали з своєї назви літери МП.

Але експерти ДЕСС ще на початку минулого року встановили, що новий Статут УПЦ не розриває її канонічного зв’язку з РПЦ. УПЦ, за їхніми висновками, залишається по суті структурним підрозділом Московського патріархату лише з певними елементами самоістійності, предстоятель УПЦ митрополіт Онуфрій все ще залишається у складі Священного синоду РПЦ, а єпископи беруть участь в роботі Архієрейського собору російської церкви. Тому зараз говорити про фактичну, а не позірну непідлеглість УПЦ російській церкві – абсолютно немає підстав. Водночас у самій УПЦ – це спростовують.

Зречення верхівки УПЦ від участі в роботі вищих органів РПЦ принципово ситуацію не змінило б в тому аспекті, що стосується запобіганню ворожої до України діяльності. По-перше, неможливо ствердно сказати, що залежність УПЦ від Москви визначається виключно інституційно, а не тільки особистими переконаннями її керівників. По-друге, УПЦ – або, якщо зручніше, УПЦ МП – насправді не є єдиним суб’єктом права. Це мережа, яка складається, за різними оцінками, з 7000 до 12000 окремих парафій, які об’єднує церковно-канонічний зв’язок і спільне визнання ієрархії і підпорядкованості. Кожна така парафія є окремою юридичною особою, і претензії щодо невідповідності закону і ворожої діяльності держава може пред’являти конкретній парафії, а не церкві в цілому.

Державній службі з питань етнополітики та свободи совісті доведеться створити достатню кількість експертних комісій, щоб перевірити діяльність кожної парафії УПЦ. Звичайно, їх не обов’язково має бути стільки ж, скільки самих парафій. Але й не набагато менше, щоб процес перевірок не затягувався, якщо йдеться про необхідність перевірити усі і якомога швидше. І це величезний виклик не тільки для самої ДЕСС – де набрати достатню кількість фахових експертів? – але і для уряду. Бо роботу експертів треба фінансувати. Досі ДЕСС обходився платникам податків дуже недорого, а для нормальної роботи з наступного року – це вже має бути серйозна стаття витрат у держбюджеті.

Крім того, закон передбачає, що обвинувачена у співпраці з Москвою релігійна організація, яку заборонить суд, має право оскаржити таке судове рішення. Це демократична норма, і взагалі вся процедура вирішення питання з релігійними організаціями, які співпрацюють з Росією приписана максимально гуманно і демократично – наголошує голова ДЕСС Віктор Єленський.

Тобто, закон – про індивідуальну відповідальність конкретних колаборантів за конкретні ворожі дії, а не про відповідальність УПЦ в цілому. Але це також означає повторні розгляди однієї справи у апеляційній інстанції та у Верховному суді. Як приклад того, скільки часу це займає, можна згадати суди навколо Києво-Печерської Лаври. Вона, фактично, досі залишається в руках УПЦ, хоча договір оренди закінчився ще у грудні 2022 року, держава його не подовжувала, а судова тяганина ще триває на рівні апеляції. Якщо помножити суди в трьох інстанціях на кількість парафій УПЦ – процес реальної заборони церкви-колаборанта може затягнутися не просто на роки, а на десятиліття.

Отже, закон про "духовну незалежність", як назвав його президент Зеленський – це швидше про тривалий процес, а не про швидкий результат. Це, звичано, викличе глибоке розчарування у прихильників радикального вирішення питання представництва російської церкви під брендом УПЦ в Україні – адже якомога скоріше припинення її діяльності справді є нагальною вимогою часу і безпекової ситуації. В з такої позиції закон виглядає недосконалим, неефективним.

Однак, як це не парадоксально, саме поступовість може зіграти на користь справі. Після ухвалення Закону "Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій" Всесвітня рада церков висловила стурбованість можливістю колективного покарання УПЦ МП. Папа Римський Франциск заявив, що жодну християнську церкву не можна забороняти. І не забуваймо про активність промосковських лобістів у парламентах держав-партнерів України, які завжди готові ускладнити надання Україні допомоги під приводом ніби-то порушення нею демократичних норм. Поступовість і логічність процедур заборони релігійних організацій-колаборантів вже самі по собі є контраргументом проти таких помилкових суджень. І вони можуть полегшити пояснення дій і мотивів української влади як міжнародним партнерам, так і широкій міжнародній спільноті. Але це вже питання якості комунікації і хисту українських дипломатів.

13 вересня 2024
Справа ексголови ОДА Резніченка може потопити кураторів "Велбуду" Тимошенка та Голика
НАБУ оголосило підозру колишньому голові Дніпропетровської ОДА Валентину Резніченку. Слідство вважає його причетним до масштабного розкрадання на дорожньому будівництві. Поки що він найвища посадова о...
09 вересня 2024
Хто такий Віктор Микита, та як зміниться регіональна політика ОП після його призначення
У рамках повного перезавантаження виконавчої та президентської вертикалі влади новим заступником керівника Офісу президента відповідальним за регіональну політику став Віктор Микита. На цю посаду він ...
05 вересня 2024
Путін демонстративно зневажає міжнародне правосуддя, але Україна отримала серйозний інструмент, щоб притягнути Росію до відповідальності
Володимир Путін вчергове показав, у що він ставить сучасну міжнародну систему – цього разу такий її важливий елемент як Міжнародний кримінальний суд. Візит російського диктатора до Монголії мав би зак...
03 вересня 2024
Влада готується до великого перезавантаження Кабміну: хто з міністрів втратить свої посади
Цього тижня, найімовірніше, вирішиться епопея з переформуванням Кабінету міністрів, яка тривала останні чотири місяці