UA | RU
30 квітня 2021, 15:00

Ще три роки чекати. Як довгобуд метро в Дніпрі може обвалити рейтинг Філатова

Вже понад чверть століття в самому центрі Дніпра не можуть добудувати три станції метро. Терміни завершення цього ключового для міста довгобуду знову пересунулися - з поточного року до 2024-го. І не факт, що ця дата буде остаточною
Вже понад чверть століття в самому центрі Дніпра не можуть добудувати три станції метро. Терміни завершення цього ключового для міста довгобуду знову пересунулися - з поточного року до 2024-го. І не факт, що ця дата буде остаточною

В активну фазу цей наймасштабніший інфраструктурний проєкт Дніпра увійшов під час першої мерської каденції Бориса Філатова і залишається одним з "локомотивів " його піару. І ось тепер такий підступ – чергове "замороження" роботи метробудівців. Не виключено, що напередодні наступних мерських виборів "питання метро" може дуже боляче вдарити по рейтингу Філатова.

Минулого тижня Мінфін повідомив, що домовився з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) про продовження реалізації проєкту будівництва трьох нових станцій метро в Дніпрі до 2024 року. Причини продовження не пояснювалися, неясним залишається і те, як позначаться такі зміни на кінцевій вартості будівництва.

У міністерстві фінансів лише уточнили, що станом на кінець березня 2021 року фактичний показник виконання будівельних робіт становить 30%. Якщо згадати, що запустити три нові станції "Театральна", "Центральна" і "Музейна" (інший варіант назви – "Історичний музей") уздовж центрального проспекту міста – Дмитра Яворницького - збиралися саме в 2021-му, затримка з їх будівництвом є очевидною і значною.

Згідно з проєктом, три нові станції повинні стати продовженням єдиної гілки Дніпровського метрополітену, яка бере початок від віддаленого спального району міста і закінчується біля центрального залізничного вокзалу. Після початку їх роботи загальна довжина лінії метрополітену складе 11,8 км і складатиметься з дев'яти станцій метро.

Для дніпрян постійне "відкладання" запуску нових станцій вже набило оскому, як і паркани, що десятиліттями видніються навколо будівельних майданчиків метробуду в самому центрі міста-мільйонника. Згадаймо, що почали будувати метро в Дніпрі рівно 40 років тому - ще за генсека-земляка Леоніда Брежнєва, який сам був родом з міста-сателіта Дніпропетровська – Дніпродзержинська (теперішнього Кам'янського).

Перші і поки єдині шість станцій протяжністю майже 8 км запустили в роботу на зорі української державності, в 1995 році. До слова, не без зусиль скандально відомого дніпрянина Павла Лазаренка. Червону стрічку нових станцій тоді перерізав президент Леонід Кучма - також виходець з Дніпра. Обіцянки довести гілку до "верху" центрального проспекту Яворницького (тоді ще Карла Маркса), де розташована легендарна обласна лікарня імені Мечникова, музей АТО, музей Яворницького та корпусу Дніпровської політехніки, звучали з вуст багатьох відомих політиків, у тому числі і експрем'єра Юлії Тимошенко. До речі, після того, як Дніпро програв право приймати футбольний Євро-2012, риторика Тимошенко щодо питання метро зійшла нанівець.

У 2011 році Дніпропетровський метрополітен перейшов у комунальну власність, і дві відомі фінансові установи - Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) і вже згаданий ЄІБ - погодилися на переговори про надання кредитів для добудови трьох метростанцій. І вони здобули успіх – кожен з цих банків погодився виділити по 152 млн євро, тобто загальна кредитна лінія обчислювалася тоді 304 млн євро. Спочатку передбачалося, що роботи почнуться в першому кварталі 2013-го і через три роки вони закінчаться. Передбачалося, що позичальником коштів виступить держава Україна в особі міністерства фінансів, яке буде отримувати кредитні гроші та перераховувати їх міськраді Дніпра в якості субвенції. Місто має брати участь у виплаті частини процентної ставки за кредитом.

У реалізацію цього проєкту в першу свою мерську каденцію активно включився відомий своїми амбіціями "залишити слід в історії" Борис Філатов. Він підкреслював критичну необхідність добудови центральних станцій метро. Однак поки цей проєкт йому здолати не вдається. Проблеми чекали міську владу з самого початку – складні ґрунти, проходження будівництва під жвавим проспектом, уздовж якого розташовані старовинні будівлі та комунікації.

Міська влада продовжує звітувати про досягнення в проходці тунелів, тим часом термін завершення будівництва знову відсунувся на ті ж три роки. Явно щоб "підсолодити" цю невтішну новину, Філатов воскресив і почав тиражувати в ЗМІ давню ідею створення "транспортного хабу" на кінцевій станції метро "Музейна", яка б з'єднувалася зі станцією міської електрички. Передбачається, що завдяки реалізації такого проєкту будь-який городянин зможе доїхати з одного кінця міста в інший менш ніж за годину.

Однак печалі міському керівництву додало протистояння з уже колишнім керівництвом Дніпропетровської ОДА на чолі з Олександром Бондаренком. Ім'я останнього пов'язували з Ігорем Коломойським, з яким, як відомо, у Філатова кілька останніх років - холодні стосунки. Зокрема, тривала заковика виникла в болючому питанні будівництва метро: по лінії центральної виконавчої влади понад рік не підписувався дозвіл на проведення вибухових робіт. У Філатова гучно заявляли про політично мотивовані зволікання, але ефекту не було, і терміни будівництва "горіли".

Крім чиновницьких перепон, будівництво ускладнилося і чисто технічними і навіть соціальними факторами. Так, восени 2019 року в безпосередній близькості від майбутньої станції "Музейна" став тріщати по швах гуртожиток Дніпровської політехніки. Всіх його мешканців в екстреному порядку відселили. Міська влада зізналася, що підрядник будівництва метро повинен виплатити компенсацію на реконструкцію цієї будівлі. Соціальна напруга наростає й у жителів проспекту Яворницького – цілодобовий шум від важкої техніки та підземних вибухів вже довели їх до крайнього ступеня обурення. Вони стали підписувати колективні звернення з вимогою забезпечити їм можливість відпочивати хоча б вночі.

Схоже, що метробудівське питання може стати одним з важелів тиску центральної влади на мера Філатова. Вище згадувалося, що прецедент був і цілком може бути використаний знову. Та й жителі Дніпра порядком втомилися від довгобуду, транспортних проблем і заторів. Додав невдоволення і "досвід" багаторічного ремонту центрального мосту через річку Дніпро, який затіяв Філатов. Згадаймо хоча б епічне "парі" президента Володимира Зеленського з дніпровським градоначальником, що останній піде у відставку, якщо міст нарешті не запрацює.

Міст дійсно відкрили, але на ньому залишилися відкритими кілька десятків швів, через які "стрибають" автомобілі та гуркотять по всій окрузі, резонуючи з чортиханнями водіїв. Ремонт тривав не один рік, змінювалися підрядники, лунали корупційні скандали, в мережі з'являлися фото іржавих опор мосту, які осипалися, без явних ознак ремонту. Прокуратура погрожувала судами, однак, як водиться, справу явно спустили на гальмах.

Якщо така практика роботи з великими інфраструктурними проєктами продовжиться і у випадку з будівництвом метро, це може стати вагомим аргументом для опонентів Філатова - як місцевого "розливу", так і з високих столичних кабінетів. Тим більше що в бік Бориса Альбертовича вже звучали закиди в можливих витратах, пов'язаних з будівництвом метро. Можливо, що такі "закиди" складуються в стопку компроматів проти чинного мера і в потрібний момент "вистрілять".

16 вересня 2024
МВС планує запровадити тотальний відеонагляд: чи варто хвилюватися українцям
До порядку денного Верховної Ради було включено законопроєкт про єдину систему відеомоніторингу стану публічної безпеки. У суспільстві це вже викликало певний резонанс, оскільки, мовляв, усі громадяни...
13 вересня 2024
Справа ексголови ОДА Резніченка може потопити кураторів "Велбуду" Тимошенка та Голика
НАБУ оголосило підозру колишньому голові Дніпропетровської ОДА Валентину Резніченку. Слідство вважає його причетним до масштабного розкрадання на дорожньому будівництві. Поки що він найвища посадова о...
09 вересня 2024
Хто такий Віктор Микита, та як зміниться регіональна політика ОП після його призначення
У рамках повного перезавантаження виконавчої та президентської вертикалі влади новим заступником керівника Офісу президента відповідальним за регіональну політику став Віктор Микита. На цю посаду він ...
05 вересня 2024
Путін демонстративно зневажає міжнародне правосуддя, але Україна отримала серйозний інструмент, щоб притягнути Росію до відповідальності
Володимир Путін вчергове показав, у що він ставить сучасну міжнародну систему – цього разу такий її важливий елемент як Міжнародний кримінальний суд. Візит російського диктатора до Монголії мав би зак...