UA | RU
10 серпня 2018, 13:21

Проблеми з точкою G: Чому в Україні погіршав мобільний зв'язок

В Україні катастрофічно погіршилася мобільний зв'язок. Свідчення тому - масові скарги абонентів. У відповідь на них, влада готова надати регулятору ринку - Нацкомісії з питань зв'язку та інформатизації - більше повноважень на перевірку стільникових операторів. Тим більше, що останні заперечують наявність проблем зі зв'язком. Кажуть, якщо і є перебої, то незначні і тимчасові. Українці масово скаржаться на мобільний зв'язок. Обіцянка в рекордні терміни запустити технологію четвертого покоління - 4G - перетворилося в зникнення будь-якого зв'язку взагалі. Навіть в столиці зв'язок може раптово зникати, не кажучи вже про впала швидкості завантаження даних. У регіонах - ситуація ще більш драматична. Повсюдно - часте зникнення зв'язку, переривання дзвінків, неможливість надіслати текстове СМС і додзвонитися. «Куди мені звертатися, якщо з-за проблем з вашої вишкою, я вже чотири дні ні до кого нормально ні зателефонувати, ні написати не можу? І таке у всіх. Мережа то з'являється, то зникає посеред розмови. Може бути повна мережу, а я поза зоною. Така проблема не тільки у мене, а у купи народу », - скаржиться один з абонентів на сайті« Київстару ». «Після введення в Києві 4G, стала пропадати зв'язок, інет взагалі тупить! Чи не працює, нічого не вантажиться, що тільки не пробував - і перезавантажувати телефон і сім-карти », - це ще одна з численних записів на сайті« Київстару ». Такого народного обурення - величезна кількість. Але, до честі «Київстару», він хоча б відкрив спеціальний розділ на сайті для скарг. Інші оператори навіть цього не зробили. «Інтернет просто жахливий, працюю в центрі Києва, вже думала щось не те з телефоном, але немає, поміняла карту з Vodafone на« Київстар », другий літає, ніяких збоїв. У Vodafone постійно пропадає інтернет, це нестерпно ... Якби не особистий номер, з яким я вже більше 7 років, то давно б уже зістрибнула », - пише киянка на одному форумів. Через відсутність осудною реакції мобільних операторів, весь потік звернень хлинув до органів влади - починаючи від регулятора, Національної комісії з питань зв'язку та інформації, закінчуючи народними депутатами. «Якість зв'язку - дійсно сверхплохое. Найбільша проблема - немає навіть традиційних голосових дзвінків. Уздовж доріг, де зв'язок раніше була, тепер люди навіть не можуть викликати швидку », - підтвердив УНІАН голова Комітету з питань інформатизації та зв'язку Верховної Ради Олександр Данченко після аналізу звернень. На початку липня на сполох забив вже і прем'єр-міністр Володимир Гройсман. «Так побігли за 4G, що 3G втратили по дорозі», - заявив він на засіданні уряду. «Якщо хтось говорить, що це транзитний період з 3G до 4G - окей, згоден. Але тоді ви можете це зробити безкоштовним. Чому ви повинні вирішувати свої технічні проблеми за рахунок споживачів? », - поставив риторичне запитання прем'єр-міністр. У підсумку, уряд доручив Нацкомісії по зв'язку провести перевірку мобільних операторів. Але, виявилося, що виконати доручення уряду практично неможливо - в країні діє мораторій на перевірки бізнесу. Тому регулятору, як потім на засіданні уряду запевняв глава НКРЗІ Олександр Животовський, довелося «напрошуватися» до операторів на добровільну перевірку. І сам глава регулятора незадоволений результатами: оператори особливо на контакт не пішли, до того ж запевнили - зв'язок не погіршується, а поліпшується. Хоча статистика скарг свідчить про протилежне. Якщо в 2017 році регулятор отримав 2 579 скарги від абонентів, то тільки в першому півріччі 2018 їх надійшло вже 1804. І це при тому, як відзначають в Нацкомісії, що далеко не всі абоненти готові витрачати свій час на дзвінки в call-центри і листи з претензіями.

Оператори проблем не бачать

На претензії щодо якості мобільного зв'язку в Україні «велика» трійка - «Київстар», Vodafone і lifecell - реагують досить спокійно. Оператори стверджують: якість зв'язку, навпаки, поліпшується. З контраргументів - звичайний користувач, одного разу «скуштувавши» відчуття швидкості інтернету четвертого покоління, вже фізично не може змиритися з меншою доступністю послуг в регіонах або на дорогах.

У lifecell, до речі, дійсно констатували зростання кількості звернень зі швидкісного мобільного інтернету з 14% у 2017 році до 30% в поточному, а по голосовим дзвінкам з 19% до 22%. У компанії запевняють, що така динаміка викликана тривалим очікуванням українців на появу високошвидкісного інтернету четвертого покоління. «Більш детальний аналіз даних call-центру показує, що найбільша кількість запитів, спостерігалася в квітні, відразу після запуску 4.5G на частотах 2600 МГц. Як відомо, дані частоти дозволяють ввести LTE точково, а lifecell став першим оператором, що надали можливість своїм абонентам спробувати технологію четвертого покоління у всіх областях України. Надалі, кількість запитів мобільного Інтернету зменшувалася пропорційно розгортання 4.5G мережі оператора. А на кінець липня, після введення 4.5G в діапазоні 1800 МГц, знизилася на 42% від квітневої », - повідомляють в компанії. В «Київстар» відзначають, що динаміка запитів щодо мобільних послуг стабільна протягом останніх півтора років. На думку оператора, локальні проблеми з покриттям виникають переважно через відключень електроживлення, аварій на міських або районних мережах електрозв'язку, а також з-за зовнішніх пошкоджень кабельних ліній і крадіжки телеком обладнання. «Оператори також нерідко стикаються з фактами, які ускладнюють їх господарську діяльність. Зокрема, це відмова в доступі до об'єктів для розміщення базових станцій, встановлення економічно невмотивованої плати за оренду таких об'єктів, тощо », - пояснюють в компанії.

Мобільний оператор вважає, що кількість нарікань на якість зв'язку в більшій мірі відображає емоцію людини з сучасним призначеним для користувача досвідом, ніж реальну ситуацію. «Зрозуміло, якщо людина стикається з відсутністю покриття або недоступністю послуг, це сильно дратує», - відзначили в Vodafone Україна. З такою точкою зору згоден і директор з розвитку бізнесу Huawei Ukraine Олександр Сербін. «Справа в більш просунутому призначеному для користувача досвід. Тобто, зараз люди стали більш вимогливі. Тому що спробували хороші послуги. У великих містах той же LTE на швидкості 2600 МГц дає дуже хороший користувальницький досвід і потім, відповідно, коли люди виїжджають трохи далі, де такого покриття немає, вони відчувають, що чогось не вистачає і починають скаржитися », - каже Сербін.

Помилки в плануванні

Однак далеко не вся експертне середовище розділяє оптимізм і аргументацію стільникових операторів. Наприклад, радник першого віце-прем'єр-міністра Олена Мініч вважає, що оператори свого часу допустили помилки в плануванні і розміщенні базових станцій - адже від того, наскільки правильно вони будуть розміщені, залежить якість поширення і прийому радіосигналу. І тепер, при запуску нових технологій, ці помилки дають про себе знати. «Коли впроваджується будь-який новий технологічний стандарт в мобільному зв'язку, наприклад, будівництво мережі 3G або 4G, мобільний оператор повинен зробити дуже багато технічних змін по мережі. Але все починається з грамотного радіопланування », - говорить вона. Тепер же забезпечити розміщення безлічі базових станцій під новий стандарт - затратно з фінансової точки зору. До того ж, досить складно знайти нову площадку під їх розміщення. «Ось оператори і встановлюють нові базові станції на тих же старих майданчиках, які взагалі не підходять для такого розміщення. При цьому голосовий зв'язок, яка, в основному, все ще забезпечується стандартом 2G в процесі такої модифікації та оптимізації, може постраждати від нестачі каналів і брак частот, інтерференції », - запевняє Олена Мініч. Директор з розвитку бізнесу Huawei Ukraine Олександр Сербін також наголошує на важливості планування мережі для здорового співіснування декількох технологій. «Можна побудувати станції, які будуть працювати на частоті 2600 МГц з максимально можливою швидкістю LTE, але у них радіус дії невеликий. Їх можна побудувати тисячі і тисячі уздовж дороги, але на скільки це економічно виправдано? Завжди треба шукати баланс », - говорить він. У той же час, за його словами, чим більш низьку частоту використовують оператори під нову технологію, тим краще покриття і велику пропускну здатність вони зможуть забезпечити. Нагадаємо, що на даний момент оператори в Україні позбавлені можливості використовувати деякі частоти під технології третього і четвертого покоління, а саме 800 і 900 МГц, на яких вже працюють засоби військового зв'язку. Поки держава лише взялося за план перерозподілу частот між операторами і вивільнення їх від спецкористувачів. Ще одним фактором впливу на якість послуг, на думку фахівців, є пошкодження кабельних ліній і крадіжки телеком-обладнання. Згідно з даними Української асоціації операторів зв'язку, за останні три роки збитки телеком-ринку через дії злодіїв досягли майже мільярда гривень. Крадіжки трапляються практично щодня, але при цьому лише 6% таких справ потрапляє в суд. Високий відсоток крадіжок викликаний досить низьким рівнем відповідальності за такі правопорушення. Зловмисника випускають на свободу протягом доби через неможливість висунути обвинувачення за статтею, яка б вимагала утримання під вартою. Але радник першого віце-прем'єра Олена Мініч вважає вплив крадіжок кабелів на якість зв'язку занадто перебільшеною. «При крадіжці втрата зв'язку на конкретній базовій станції буде повна, це не буде просто погіршення покриття або якості», - говорить вона. 

Держава обіцяє контроль

Але уряд, схоже, вважає, що телеком-ринок показує низькі стандарти якості і не має наміру з цим мириться. Щоб підбадьорити мобільних операторів, Кабмін, в першу чергу, має намір надати регулятору право проводити позапланові перевірки учасників ринку. Крім того, влада хоче розробити єдиний національний стандарт надання послуг операторами і посилити відповідальність за викрадення телеком-обладнання. Зокрема, буден введено заборону на прийом від приватних осіб елементів телекомунікаційних мереж. Був позитивно сприйнятий операторами і той факт, що нещодавно Кабмін затвердив довгоочікуваний пакет правил, необхідних для повноцінної роботи закону «Про доступ до об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж». Це повинно скоротити кількість відмов у доступі до об'єктів для розміщення базових станцій і пред'явлення економічно невмотивованої плати за оренду таких об'єктів. Втім, намагання держави взяти під більш щільну опіку мобільних операторів далеко не всі оцінюють позитивно. Наприклад, галузевий експерт, керуючий партнер Expert & Consulting Анатолій Фроленко вказує, що державі не варто сильно втручатися в регулювання телеком-ринку. «З регулюванням якості зв'язку мобільні оператори можуть впоратися самі. Який би закон держава не прописувала, оператор, в першу чергу, орієнтований на бізнес, заробляння грошей. Гроші їм платить клієнт, а чим більше задоволений клієнт, тим більше грошей він заплатить », - каже Фроленко. Крім того, експерт відзначив ще одну важливу деталь - мобільні оператори є великими платником податків і, до того ж, вони сплатили величезну суму за ліцензії на 3G і 4G-зв'язок (понад 20 млрд грн), а тарифи залишаються низькими. Через це у них не завжди вистачає коштів на інвестиції в додаткове обладнання. Крім того, до цих пір в підвішеному стані знаходиться питання перерозподілу «соковитих» низьких частот для розширення мережі 3G і 4G, які дозволять охоплювати якісним покриттям широку територію. Та й введення послуги збереження мобільного номера при зміні оператора практично заблоковано. Так що швидкого бліцкригу, з різким поліпшенням якості мобільного зв'язку, в Україні чекати не доводиться. По крайней мере, в найближчій перспективі.

Людмила Росіко

31 травня 2024
Чи варто бігти до обмінників: що відбувається з курсом долара і чи впаде він назад
Останні два тижні виявилися досить турбулентними для української гривні. Якщо в середині травня долар можна було придбати менш ніж за 40 грн, то зараз він коштує мінімум 41 грн і є ще тенденція до под...
24 травня 2024
Шалені черги в ТЦК, блокпости у містах і Резерв+: як минув перший тиждень з новим законом про мобілізацію
З 18 травня 2024 року почав діяти закон про посилення мобілізації, і тепер усі без виключення військовозобов’язані мають оновити свої військово-облікові дані, якщо досі цього не зробили. Фактично "поз...
17 травня 2024
Квартирне питання: де українці купують найбільше житла і чому у Києві більше не придбати дешевих осель
Повномасштабна війна позначилась на усіх сферах життя в Україні. Не став виключенням і ринок нерухомості, адже ситуація на ньому сьогодні вкрай відрізняється від тієї, що була до 24 лютого 2022 року. ...
09 травня 2024
Тариф на світло: на скільки та коли може зрости
Ще після закінчення опалювального сезону в медійному просторі все частіше почали точитися розмови про підвищення тарифів на електроенергію для населення. Наразі до цих обговорень підключилися також оф...
На Харківщині прикордонники знищили особовий склад російської армії
03 червня 2024, 02:10
Графіки відключень електрики 3 червня діятимуть цілодобово, — Укренерго
03 червня 2024, 01:15
У ВМС спростували російські фейки про "знищення" кораблів та катерів ЗСУ
02 червня 2024, 19:05
Росія поширює ІПСО про конфлікти цивільних із поліцією та ТЦК, — Сухопутні війська
02 червня 2024, 18:03
На Дніпропетровщині ППО знищила російський розвідувальний дрон
02 червня 2024, 17:10
У метро Києва змінюють графік руху поїздів: деталі
02 червня 2024, 16:25
На Сумщині росіяни вдарили ракетами по об'єктам інфраструктури, — ОВА
02 червня 2024, 15:45
На Миколаївщині потонув чоловік, який хотів переплисти озеро
02 червня 2024, 15:10
У Станіславі окупанти обстріляли ліцей, соціальну пральню та житлові будинки, — ОВА
02 червня 2024, 14:31
Росіяни обстріляли Дніпропетровщину дронами та артилерією: є руйнування
02 червня 2024, 13:54