Як відбувається експансія українських ягідників у Європу
Попит на ягоди у світі зростає. За останні 10 років обсяги їх продажів зросли вдвічі. Спричинила це зростаюча тенденція здорового харчування, де ягоди відіграють важливу роль. Поки експерти заявляють про користь продукту, підприємці збільшують обсяги вирощування та переробки, а також випускають товари, що містять більше ягід – кисломолочну та кондитерську продукцію, косметику тощо.
Оскільки тренд до здорового харчування, швидше за все, збережеться надовго, підвищений попит на ягідну продукцію найближчим часом буде стабільним. Mind звернувся до Олександра Соколова, генерального директора Pro-Consulting, з проханням розповісти про розвиток і особливості цього перспективного ринку у нашій країні докладніше.
Динаміка ринку свіжих ягід у нас має двоїстий характер. З одного боку, зараз спостерігається зростання споживання й активний розвиток ринку. З іншого – економічна криза, зниження реальних доходів населення, девальвація гривні, криза кредитування і сезонний характер бізнесу негативно відбиваються на потенціалі інвестицій та розвиткові виробництва.
Половина обсягу ягід – це полуниця. Чверть ринку ягід – за малиною, і близько 19% займає смородина. Решту культур з легкістю можна назвати нішевими – вони займають всього 7,4%.
Сегментація вирощування плодово-ягідних культур з виділенням ягідних культур, а також їхньої частки у структурі реалізації, тисяч тонн.
З 2015 року виробництва ягід значною мірою шкодила девальвація гривні й низька врожайність полуниці через несприятливу погоду. Ринок скоротив свій спад лишень у 2017 році, але й тоді загальний збір ягід був на 14% нижче, ніж в 2015-му.
Хоча малина, полуниця і чорна смородина – традиційні лідери ягідного ринку, тренд вирощування нішевих ягід (лохина і чорниця, ожина, журавлина, кизил, брусниця тощо) В Україні активно розвивається. Пропозиція таких ягід не завжди встигає рости слідом за попитом, тому прихід нових гравців на ринок нішевих ягід є найбільш очікуваним.
Тенденцією останніх років став розвиток тепличного бізнесу, оскільки Україна – не Іспанія, наш клімат дозволяє вирощувати овочі і фрукти на відкритому ґрунті лише у теплу пору року, а от попит простежується цілий рік.
В Україні 65% площ під тепличну полуницю належать професійним виробникам, і 35% – приватним господарствам, більшість з яких зосереджені в південних областях.
Структура валового збору полуниці за способом вирощування, у натуральному вираженні, тисяч тонн.
Вирощування полуниці у теплицях збільшує врожайність більш ніж удвічі. Вітчизняним підприємствам вдається досягти врожаю 30-50 тонн з гектара, в той час як на відкритому ґрунті – в середньому 20 тонн.
Якщо говорити про переваги вирощування ягід в теплиці, то вони такі:
-можливість вирощувати ягоду протягом усього року;
-економія простору;
-теплиця дає можливість компактно розмістити кущі, використовуючи всю корисну площу;
-страховка від негоди у будь-який час року;
-полегшений догляд за різними сортами полуниці;
-використання технології аеропоніки зменшує кількість нітратів у продукті.
Негативні сторони такого способу вирощування ягід визначаються її кінцевою ціною, куди закладені витрати на обігрів приміщень, вартість системи зрошень, зарплати більш кваліфікованих працівників тощо.
З 2012 року експорт українських ягід стабільно зростає – з 65 тонн до більш ніж 3000 тонн у 2016-м. Україна займає 6% всього світового ринку полуниці. Найбільший покупець української полуниці і смородини сьогодні – Білорусь, але частина поставок здійснюється для подальшого перепродажу в Росію.
У сегменті малини лідирує Польща – це стало можливим за рахунок близькості розташування і наявності розвиненої бази для переробки сировини. Однак такий стан справ зіграв не на користь місцевих виробників.
Цього року дешеві ягоди з України обвалили ціни на польському внутрішньому ринку. Місцеві фермери заявляли про рекордне падіння рентабельності виробництва, і навіть закликали колег не збирати врожай в знак протесту проти українського демпінгу і низьких закупівельних цін. Так, якщо три роки тому кілограм малини на польському оптовому ринку коштував 6 злотих, то вже в минулому ціна знизилася на третину – до 4.
Зовнішні ринки для українських ягід сьогодні досить перспективні. Європейці готові переплачувати до 30% за український органічний продукт, але поки лише 8% українських ягід йдуть на експорт. Причина такого уповільнення – нестача державних програм стимулювання, а також небажання аграріїв інвестувати у товар заради просування його на ринку.