UA | RU
24 листопада 2020, 15:00

Схеми "Великого будівництва"-2: малювання цін "від ліхтаря" та освоєння коштів за незроблені дороги

Кирило Тимошенко та Олександр Кубраков відбиваються від критики заявами про рекорди: «Укравтодор» побудує у 2020-му році 3900 км доріг. Хоча спочатку було заявлено про будівництво 6500 км
Кирило Тимошенко та Олександр Кубраков відбиваються від критики заявами про рекорди: «Укравтодор» побудує у 2020-му році 3900 км доріг. Хоча спочатку було заявлено про будівництво 6500 км

Ми вже писали ряд статей на тему існуючих схем при реалізації президентської програми "Велике будівництво" - Хід Уманським. Як Єрмак, Тимошенко і Чернишов підставили Зеленського з "Великим будівництвом", а також "Велике будівництво". Якими схемами на дорогах" найближче оточення підставляє Зеленського.

На черзі наша розповідь про те, як чиновники автодорів самі малюють ціни на будматеріали, а фірми "дорожнього картелю" освоюють бюджети за ще не виконані ремонтні роботи.

Схема "плаваючої вартості"

Регіональні автодори повинні самостійно встановлювати очікувану вартість робіт з ремонту доріг. Для цього їм потрібно враховувати ціни на матеріали для їх виконання, приміром, щебеню або бітуму. Причому подібні розрахунки обласні автодори можуть проводити не в цілому по країні, а для кожного окремо взятого регіону.

Теоретично, контролювати такі ціни для автодорів повинно ДП "Державний дорожній науково-дослідний інститут ім. М. П. Шульгіна". І лише на основі інформації цього інституту посадові особи регіональних автодорів можуть визначати, скільки коштують основні дорожньо-будівельні матеріали. Але насправді чиновники самі "малюють" ціни на будматеріали, а відповідно і вартість робіт з ремонту доріг. А наскільки широка фантазія чиновників в цьому питанні, ми можемо подивитися на прикладах тих же закупівель бітуму.

Так, 23 червня, Херсонський облавтодор придбав 500 тонн бітуму за 5,83 млн грн, або ж за 11,65 тис. грн/тонна. Також 26 червня Вінницький облавтодор купив 1 тисячу тонн бітуму за 12,34 млн грн, або вже за 12,34 тис. грн/тонна. Нарешті, 3 липня Харківський облавтодор розрахувався за 600 тонн бітуму на суму в 7,56 млн грн, тобто тонна такого ж матеріалу обійшлася в 12,6 тисячі. А в той же день Донецький облавтодор взагалі захотів купити 600 тонн бітуму за 7,86 млн грн, або 13,1 тис. грн/тонна.

Одним словом, лише за лічені дні в уяві різних чиновників вартість одного і того ж матеріалу зросла на 14%, причому буквально на рівному місці, тому, що ніяких змін на ринку будматеріалів в цей час не відбувалося від слова зовсім. Виходить так, що автодори просто малюють собі ціни на той же бітум "від ліхтаря", хоча цифри у свої прайси ставлять цілком конкретні. А це в свою чергу впливає на націнку при роботах. Однак керівникам місцевих автодорів слід пам'ятати правило ділення" і те, хто їх призначив на посаду.

Піар Голика та успіхи "картелю"

Юрій Голик в березні відвідав Луганщину. На сайті "Великого будівництва" і на його сторінці в Facebook від 1 березня 2020 року є повідомлення про початок робіт на трасі Н-26 в Луганській області на ділянці 148 км - 158 км. Голик при цьому відзначає, що стоїть завдання зробити всю трасу, як в Харківській, так і в Луганській області.

Тут мова йде про підряд на 43 млн грн, який був розіграний на тендері 11 листопада 2019-го. Переможцем стала компанія "Євродор". 16 липня 2020-го САД у Луганській області провела тендер на капітальний ремонт ділянки траси 161 км - 167 км по очікуваній вартості 171,8 млн грн. Перемогла та ж компанія "Євродор", яка дала ціну в 158 млн грн.

14 серпня САД Луганської області провів тендер на поточний ремонт ділянки траси Н-26 265 км - 300 км очікуваною вартістю 962,8 млн грн. У фінал цього тендеру пройшли тільки компанії з так званого "дорожнього картелю". Перемогла "Онур", яка дала ціну у 912 млн грн.

18 серпня САД Луганської області розіграла інший тендер по трасі Н-26 - з поточного середнього ремонту ділянки 230 км - 265 км Очікувана вартість була 1,007 млрд грн. У фінал торгів знову пройшли "фаворити". Перемогла "Онур", яка дала ціну у 959,9 млн грн.

20 серпня відбувся тендер по ремонту цієї ж траси Н-26 на ділянці 195 км - 230 км очікуваною вартістю 780 млн грн. У фінал пройшла ще одна компанія з "фаворитів", на яких натякає Уманський: тут перемогла "Автомагістраль - Південь", яка дала ціну 734 млн грн. А 2 листопада та ж САД в Луганській області оголосила новий тендер по трасі Н-26 на 165,8 млн грн. Аукціон призначений на 3 грудня. Так що виходить, що в цьому році саму трасу відремонтувати не встигнуть, а ось бюджет освоїти зможуть цілком.

На манежі все ті ж

Кирило Тимошенко та Олександр Кубраков відбиваються від критики заявами про рекорди: "Укравтодор" побудує у 2020-му році 3900 км доріг. Хоча заявлено спочатку було 6500 км. Крім цього, мовляв, були добудовані багато "довгобудів". Нібито гучні цифри повинні перекрити всі "каламутні" тендери та "відмиті" 36 млрд "ковід-фонду" за допомогою хитрих схем. Але і тут захисники "Великого будівництва" провалилися, адже багато із так званих "довгобудів на стадії завершення" насправді не скоро будуть здані, – вони-то якраз і віддані на "розпил" все того ж "дорожньому картелю".

Приклад з трасою М-03 Київ-Харків. Цю трасу піарники Кубракова поспішили назвати "довгобудом на стадії завершення". Але на цей об'єкт вже запланована велика роздача підрядів і у 2021 році. Зокрема, з будівництва дорожньої розв'язки загальною протяжністю 1,8 км, вартість підряду - 520 млн грн. Аукціон призначений на 11 січня 2021-го, будівництво має бути завершено до 31 грудня 2022 року.

На 29 грудня 2020-го призначений тендер з поточного ремонту 21 км траси М-03 на 870 млн грн, або за 40 млн грн за 1 км траси. Роботи потрібно виконати до 31 грудня 2021 року. На той же день 29 грудня призначений і інший тендер по трасі М-03 - з поточного середнього ремонту 22,5 км траси за 713 млн грн. Дедлайн по роботах все той же - 31 грудня 2021 року.

По суті, траса М-03 - це "довгобуд", роботи по якому запустили ще при президентстві Петра Порошенка, а "пиляє бюджет" за цим проєктом все та ж "трійка фаворитів". Підряд із середнього ремонту ділянки траси 516 км - 646 км на 742 млн грн 30 жовтня 2020-го фактично без тендеру отримала "Автомагістраль-Південь", причому за процедурою "підписання додаткової угоди" до вже підписаного договору від 9 серпня 2018 року по ремонту ділянки траси на 1,7 млрд грн. Фактично "Автомагістралі" накинули ще 40% бюджету від початкової вартості робіт. У підсумку вона освоїть на ремонті 130 км траси в цілому чималу суму у 2,4 млрд грн. І подібних випадків по всій країні – хоч греблю гати.

У наступній нашій публікації у циклі, присвяченому багатомільярдному розкраданню бюджетних коштів на президентській програмі "Велике будівництво", ми зупинимося на ролі в цьому всьому міністра розвитку громад і територій Олексія Чернишова. Адже саме Мінрегіон відповідає за спорудження об'єктів соціальної інфраструктури в рамках "Великого будівництва", де простір для "схематоза" також безмежно великий.

gnews gnews Підписуйся, щоб дізнаватись новини першим Підписатись
18 квітня 2025
Підручник історії з "автором"-журналістом. Нове слово в українській освіті чи деградація галузі?
Міністерство освіти при нинішньому очільнику не встигає вибиратися з одного скандалу в інший. Новим приводом поговорити став підручник з історії України для 11 класу
16 квітня 2025
Робота не для всіх: як в Україні "душать" потенціал покоління 50+
Українці старше 50 років частіше за інших стикаються з труднощами працевлаштування. Попри досвід та знання, цій категорії громадян ринок часто пропонує некваліфіковану роботу з низькою зарплатою — нед...
15 квітня 2025
Сумська трагедія. Чого прагнула досягти Росія, і навіщо Трамп грає на боці Кремля
Росія робить усе можливе, щоби зірвати майбутнє перемир’я, але намагається зробити це руками України. Та, попри чергову скандальну заяву президента США Дональда Трампа, цей план у росіян, схоже, прова...
11 квітня 2025
Соціологія проти Мін’Єд. Чому українців за кордоном не зацікавили ініціативи Олексія Чернишова
На діяльності Міністерства національної єдності, за великим рахунком, можна ставити хрест. Міністерство з пафосною (цілком в стилі неймінгу нинішньої влади) назвою, створене минулого року, констатувал...